[hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

[hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Hallo,

omdat mijn contract bij mn oude hosting afliep heb ik de kans gegrepen om over te stappen naar een nieuwe hosting (sneller, meer ruimte, cpanel). Upgrade naar nieuwere versie van cmsms staat nog wel op planning maar is nu nog niet aan de orde.

Ik probeer de stappen te volgen op viewtopic.php?t=17056 .

Mijn systeem draait nog op CMSMS v1.12.1. Ik ben dus begonnen met het draaien van een nieuwe installatie.

a) bestand gedownload en op nieuwe host uitgepakt met cpanel
b) lege database aangemaakt
b) Install gedraaid. Paar waarschuwingen

Image

Image

c) Uiteindelijk blijft het op stap 6 hangen. Gaat niet verder

Image

Image

Ik heb het ook geprobeerd met versie 1.12.2 maar met zelfde resultaat.

Als ik bij de bestanden kijken dan zie ik dat config.php niet gevuld wordt.

Image

Iemand een idee waarom het niet werkt?
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Op mijn nieuwe host heb ik versie 2.2.8 via Softalicicous geinstalleerd.
Draait zonder problemen. Maar dan moet ik denk ik eerst mijn oude host upgraden naar deze versie, iets wat ik nog niet voorzien had.
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Als je een nieuw hosting account hebt heb je waarschijnlijk ook een nieuwe PHP en MYSQL versie.

CMSMS 1.11.x draait niet op PHP 7.x Wel op PHP 5.4 mogelijk ook PHP 5.5/5.6. Heb ooit een lijstje gezien met de verschillende cmsms versies en ondersteunde PHP versie maar die kan ik zo 1,2,3 niet vinden.

CMSMS 1.11.x is niet compatible met MYSQL 5.7, pas in CMSMS 2.2 zijn alle MYSQL 5.7 problemen opgelost.

strict mode uitzetten kan wel helpen:
https://www.digitalocean.com/community/ ... -7-upgrade

Code: Select all

Open your my.cnf (usually found at /etc/mysql/my.cnf )
Add a line under [mysqld] section. sql_mode=NO_ZERO_IN_DATE,NO_ZERO_DATE,NO_ENGINE_SUBSTITUTION
Close your file and restart mysql.
Voor "forum"-ondersteuning en up-to-date kennis zou ik upgraden naar cmsms-2.x, anders ben je grotendeels op jezelf aangewezen:

https://docs.cmsmadesimple.org/upgrading/to-cmsms-2.x
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Arnoud,

bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb van mn oude host de SystemInfo opgezocht:
Huidige PHP versie (phpversion): 7.2.10
Server Database Versie: 5.6.42
PHP versie is dus blijkbaar niet het probleem.

Oude host draait MySQL 5.6.42
Heb gekeken wat voor een database op de nieuwe host draait:
Server: Localhost via UNIX socket
Servertype: MariaDB
Serververbinding: SSL wordt niet gebruikt
Serverversie: 10.1.28-MariaDB - MariaDB Server
Protocolversie: 10
---

probleem is dat m'n oude host 19 december de stekker eruit trekt. Wegens omstandigheden niet eerder tijd gehad om de migratie in gang te zetten. Ik heb alle bestanden en de database veilig gesteld.

Ik denk dat ik nog wel tegen wat problemen aanloop als ik de boel as-is probeer te upgraden.

Ik denk dat ik een lokale webserver ga inrichten met PHP 5.6/MySQL 5.6 en deze probeer te upgraden naar een nieuwere versie. Of loop ik daar tegen dezelfde problemen aan?
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Njit wrote: Ik denk dat ik een lokale webserver ga inrichten met PHP 5.6/MySQL 5.6 en deze probeer te upgraden naar een nieuwere versie. Of loop ik daar tegen dezelfde problemen aan?
Om er maar een Cruyffiaanse spreuk tegenaan te gooien. Je weet pas of je tegen dezelfde problemen aanloopt als je het probeert.

Maar om een upgrade van 1.12.x naar 2.0 te doen op op een lokale dev omgeving is een prima manier.

Zelf werk ik altijd met een dev omgeving die overeenkomt met mijn productie server.

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik mijn laaste cmsms v1.x site naar v2.x heb geupgrade. Meen dat PHP 5.6/MySQL 5.6 zowel CMSMS v1.x als v2.x aankunnen maar durf het niet voor 100% zekerheid te zeggen. Iemand anders wel?

Overigens ben je met een CMSMS v2.0 ook nog niet van alle incompatible problemen af. Echter deze versie word regelmatig aangepast dus bekende issues worden na verloop van tijd aangepast, dit is met CMSMS 1.x niet meer het geval.

Het hangijzer voor de toekomst is PHP > 7.1 en modules die Mcrypt ondersteuning nodig hebben (SelfReg en andere).

http://php.net/manual/en/migration71.deprecated.php

Dit maakt dat ik al sinds eind april wacht om Ubuntu 18.04 LTS uit te rollen maar tegengehouden wordt door een achterblijvende module upgrade.

EOL van de mijn huidige Ubuntu 16.04 productie server is pas april 2021 dus ik heb nog even.

Niet te lang wachten met upgraden maar ook niet voorop willen lopen ....

Vervelend dat je geforceerd moet wisselen van hosting provider maar uit noodzaak en met enige tijdsdruk heb je straks wel een mooiere omgeving en recente CMSMS versie. "Ieder nadeel heeft zijn voordeel" ;)
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Ik heb de complete omgeving nu met WinHTTrack opgeslagen zodat ik in ieder geval een statische site kan uploaden. In het ergste geval moet ik de site opnieuw opbouwen maar dan heb ik in ieder geval de output.

Het is gelukkig een hobby site. Kost verder geen geld als het offline is.

WAMP is geinstalleerd. Kijken of ik de site met versie 1.12.1 werkende krijg. Daarna stap voor stap toewerken naar een 2.x site. Gelukkig binnenkort veel vrij :)
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Inmiddels draait het system lokaal mbv WAMP. Voordeel is dat ik nu steeds stap voor stap kan backuppen > upgraden > terugdraaien als het niet werkt. Mooi werkje voor de vrije dagen :)

Is er wel support voor upgraden van 1.12.2 naar 2.xx?
Uiteraard volg ik het stappenplan op https://docs.cmsmadesimple.org/upgrading/to-cmsms-2.x maar ik verwacht nog wel wat hobbels.
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by tristan »

Vast wel iemand met een goed geheugen hier te vinden als je problemen ondervindt straks met de upgrade. Je hebt als voordeel dat er al velen je voor zijn gegaan dus een hoop problemen kan je al terugvinden op dit forum waarschijnlijk.
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Inmiddels draait het lokale systeem op 1.12.2. Backup maken en dan gaan we morgen weer verder ;D

Ik hoop inderdaad dat het collectieve geheugen van dit forum goed werkt :)
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Even een vraag alvast:

Hier wordt gesproken over een aantal aanpassingen voor Smarty: https://docs.cmsmadesimple.org/upgradin ... arty-scope

Moet ik deze nu alvast zoeken en bewerken in mijn template alvorens ik de upgrade start? Ik gebruik er 1. Ik heb daarnaast wel wat functionaliteit in HTML blokken zitten.

Code: Select all

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<__html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
<title>{if !empty($parent_alias)}{cgsimple::get_page_title($parent_alias)} &raquo; {/if} {title} |  Some Site</title>
{metadata}
{global_content name='favicon'}
{cms_stylesheet}	
{global_content name='fontawesomecss'}
</head>

</__body>
{edit_floater} 
<!-- wrap starts here -->
<div id="wrap">
		
		<!--header -->
		<div id="header">			

	                <h2 id="slogan">Je bent hier: {breadcrumbs}</h2>	

            {global_content name='headerlogo'}

		</div>
		
		<!-- menu -->	
		<div  id="menu">
			{menu number_of_levels="1" template="Refresh // minimal_menu"} 
		</div>		
		
				<!-- content-wrap starts here -->
		<div id="content-wrap">
				
			<div id="sidebar">
			{if $page_alias eq 'home'}
			   {global_content name='nieuws'}
            {else}
               {global_content name='index'}
            {/if}
            
        </div>
								
			<div id="main">
		               	<a name="TemplateInfo"></a>
				<h1>{title}</h1>
                                <br>
                                
                {content}
<br>
<div style="background-color: #FFF; border: 1px dashed #601407; height: 0px; margin: 10px 0;"> </div>
<br>

<div align="right">{anchor anchor='main' text='^ Top'}</div>
<p style="text-align:left;">{cms_selflink dir="previous" label="Vorige :"}
<span style="float:right;">{cms_selflink dir="next" label="Volgende : "}</span>
</p>
		</div>
				
			</div>
		
		<!-- content-wrap ends here -->	
					
		<!--footer starts here-->
		<div id="footer">{global_content name='footer'}
			
					</div>	

<!-- wrap ends here -->
</div>

{global_content name='statcounter'}

{global_content name='googleanalytics'}

{global_content name='backtotopbutton'}

<__body>
</__html>
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Kon niet wachten dus maar even de installer gedraait.
Admin panel kom ik zonder problemen in. Frontend krijg ik deze error:

ERROR: at line 390 in file C:\www-cmsms\lib\classes\internal\class.Smarty_CMS.php:

Message:
cms_template:Refresh // minimal_menu is an invalid CMSMS resource specification

Full Trace:

Code: Select all

#0 [internal function]: Smarty_CMS->createTemplate('cms_template:Re...', '|ns1e38c06eeb55...', NULL, Object(CMS_Smarty_Template))
#1 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_internal_template.php(620): call_user_func_array(Array, Array)
#2 C:\www-cmsms\modules\MenuManager\action.default.php(20): Smarty_Internal_Template->__call('CreateTemplate', Array)
#3 C:\www-cmsms\modules\MenuManager\action.default.php(20): CMS_Smarty_Template->CreateTemplate('cms_template:Re...', '|ns1e38c06eeb55...', NULL, Object(CMS_Smarty_Template))
#4 C:\www-cmsms\lib\classes\class.CMSModule.php(1410): include('C:\\www-cmsms\\mo...')
#5 C:\www-cmsms\lib\classes\class.CMSModule.php(1486): CMSModule->DoAction('default', 'm7f36a', Array, '15')
#6 C:\www-cmsms\lib\module.functions.php(106): CMSModule->DoActionBase('default', 'm7f36a', Array, '15', Object(CMS_Smarty_Template))
#7 C:\www-cmsms\lib\classes\class.CMSModule.php(258): cms_module_plugin(Array, Object(CMS_Smarty_Template))
#8 C:\www-cmsms\tmp\templates_c\102dc85d801fb3f38f811f9f4df54eadef521ab6_0.tpl_body.21.php(49): CMSModule::function_plugin(Array, Object(CMS_Smarty_Template))
#9 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_template_resource_base.php(128): content_5c181dfe862456_19998589(Object(CMS_Smarty_Template))
#10 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_template_compiled.php(172): Smarty_Template_Resource_Base->getRenderedTemplateCode(Object(CMS_Smarty_Template))
#11 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_internal_template.php(206): Smarty_Template_Compiled->render(Object(CMS_Smarty_Template))
#12 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_internal_templatebase.php(216): Smarty_Internal_Template->render(false, 0)
#13 C:\www-cmsms\lib\smarty\sysplugins\smarty_internal_templatebase.php(107): Smarty_Internal_TemplateBase->_execute(NULL, 'p15', NULL, NULL, 0)
#14 C:\www-cmsms\lib\classes\internal\class.CMS_Smarty_Template.php(20): Smarty_Internal_TemplateBase->fetch(NULL, 'p15', NULL, NULL)
#15 C:\www-cmsms\index.php(158): CMS_Smarty_Template->fetch()
#16 {main}
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Na een succesvolle upgrade kan je beginnen met het aanpassen van je templates.

Allereerst kan je een 'dummy' template aanmaken: Design Manager -> Templates -> Create New Template [Core:Page]

Ken deze 'dummy' template vervolgens toe aan 'test' pagina -> Content -> Content Manager -> "Add New Content".

Als de front-end van je website zonder "Smarty" error's draait kan je verder gaan met de overige templates.

{global_content name='index'} kan niet meer gebruikt worden, deze dienen vervangen te worden door template van het type [Core:Generic] (Design Manager -> Templates -> Create New Template [Core:Generic] "index"
{include file='cms_template:index'}
Message:
cms_template:Refresh // minimal_menu is an invalid CMSMS resource specification
Verder moeten alle {menu} tags vervangen worden door {MenuManager}, lees hiervoor ook de documentatie van de MenuManager module.

Een van de fijne aanpassingen van CMSMS 2.x is het exporteren van templates en stylesheets naar bestanden. (Design Manager -> [x] Select templates -> (Rechtsonder) -> Export. Met je editor kan je nu razendsnel door alle bestanden heen: $cms_root/assets/templates/*.tpl en $cms_root/assets/css/*.css

Een paar goede blogs over het op een moderne manier opbouwen van templates (via Template Inheritance) en de veranderingen in Smarty scope(s) vindt je hier. Mocht dit helpen dan is de auteur blij met 1 gesponsord kopje koffie:

https://cmscanbesimple.org/blog/the-pow ... gn-manager
https://cmscanbesimple.org/blog/smarty-scope-examples
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

arnoud wrote:Na een succesvolle upgrade kan je beginnen met het aanpassen van je templates.

Allereerst kan je een 'dummy' template aanmaken: Design Manager -> Templates -> Create New Template [Core:Page]

Ken deze 'dummy' template vervolgens toe aan 'test' pagina -> Content -> Content Manager -> "Add New Content".
de rest van de pagina's dien ik dan op inactief te zetten neem ik aan?

Is het wellicht sneller om een bestaand thema om te bouwen? Mijn huidige thema is niet responsive. Ik weet niet of je een aanrader hebt van een gratis thema welke makkelijk aan te passen is.
arnoud wrote:Mocht dit helpen dan is de auteur blij met 1 gesponsord kopje koffie
ik ga dit lekker stap voor stap doen. Mocht ik uiteindelijk weer een werkende site hebben dan is me dat wel een kopje koffie waard :)

Omdat ik nu enkel een systeem thuis lokaal op de laptop heb draaien gaat het wel wat langzamer. Maar goed, dan kom ik ook aan echt werk toe :)
Njit
Forum Members
Forum Members
Posts: 55
Joined: Wed Jun 25, 2014 9:03 am

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by Njit »

Losse vraag:

In mijn lokale systeem zit geen Simplex template omdat deze vanuit een eerdere installatie is gemigreerd. Is er een manier om Simplex alsnog beschikbaar te krijgen? Ik heb geprobeerd om deze vanuit een andere 2.2.8 installatie te exporteren maar dat werkt om de 1 of andere reden niet.
deactivated010521

Re: [hulp gezocht] Site verhuizen naar nieuwe host

Post by deactivated010521 »

Njit wrote: de rest van de pagina's dien ik dan op inactief te zetten neem ik aan?
Hoeft niet. 1 template in nieuwe CMSMS 2.0 stijl en een test pagina is meer om te zien dat Smarty geen error's meer geeft.
Njit wrote: Is het wellicht sneller om een bestaand thema om te bouwen? Mijn huidige thema is niet responsive. Ik weet niet of je een aanrader hebt van een gratis thema welke makkelijk aan te passen is.
Ik weet niet hoe je huidige theme eruit ziet en ervaren je bent met html, css, smarty en responsive design?

Als je overstapt op een andere theme is het meestal sneller om vanaf 0 te beginnen. Een project wat je eerder responsive gemaakt hebt uit de kast trekken, of werken een bestaande theme is ook een prima optie.

Ik weet niet hoe de kwaliteit van CMSMS themes is, maar er zijn een aantal responsive themes te vinden op: https://themes.cmsmadesimple.org/

Ik maak zelf gebruik van buildtools en een zelf ontwikkelde starter theme. Deze is in te passen in CSS Frameworks als Foundation / Bootstrap etc of 100% eigen CSS code. Deze gebruik ik keer op keer let op dit project is ontwikkeld voor ervaren developers en niet "plug and play" je kunt er mogelijk wat ideeen uit halen: https://github.com/FrontEndStudio/cmsms-assets-starter
Njit wrote:Losse vraag:
In mijn lokale systeem zit geen Simplex template omdat deze vanuit een eerdere installatie is gemigreerd. Is er een manier om Simplex alsnog beschikbaar te krijgen? Ik heb geprobeerd om deze vanuit een andere 2.2.8 installatie te exporteren maar dat werkt om de 1 of andere reden niet.
Exporteren/Importeren van een theme gaat via: Layout -> Design Manager -> [Designs] -> Export Design to XML/Create a New Design

Ben je als "admin" ingelogd? Heeft de ingelogde gebruiker toegang tot deze functionaliteit (User Management -> Backend Group Permissions -[] Manage Designs ? ) of gaat er iets mis tijdens het exporteren?
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”