Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
User avatar
dondion
Forum Members
Forum Members
Posts: 44
Joined: Sat Mar 24, 2012 11:36 am

Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by dondion »

CMS versie: 2.2.4
CGExtensions 1.57.1
CMSMailer 6.2.14
FormBuilder 0.8.1.6

Goedemiddag,

Ik heb een website volledig in 2.2.4 opgebouwd.

Ik kom 1 probleem tegen bij het verzenden van het formulier.

Als ik de mailer instel op MAIL, dan verzend hij wel naar externe adressen, maar niet naar mail-adressen die dezelfde domeinnaam bevatten. En dat is logisch, want hij probeert het lokaal af te handelen, maar de email van de klant maakt gebruik van Office 365 dus het moet extern worden gedaan via SMTP.

Dus ik ben genoodzaakt het als SMTP te laten versturen.

Ik heb de mailinstellingen als volgt ingesteld onder:
Websitebeheer -> Instellingen - algemeen -> tabblad: Mail instellingen:
- SMTP
- email@domeinnaam.nl
- Host: smtp.office365.com
- SMTP poort: 587

Authenticatie:
- SMTP Authenticatie is verplicht: Ja
- Versleutelingsmethode: SSL
- Gebruikersnaam: email@domeinnaam.nl
- Wachtwoord: ********

Wanneer ik dit test door op Controleer te klikken, krijg ik netjes in email@domeinnaam.nl een email dat het goed werkt.

Wanneer ik vervolgens het contactformulier in de frontend invul krijg ik de volgende melding:
Sorry! Er is een fout opgetreden tijdens de formulierverwerking.
SMTP connect() failed


Ik heb ook al TLS geprobeerd, maar dan krijg ik een iets andere error na het versturen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ps. ik heb het nu tijdelijk op MAIL staan en verstuur het naar een privé @gmail.com adres. Maar dit is simpelweg niet de juiste oplossing.

Mvg dondion
deactivated010521

Re: Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by deactivated010521 »

Waarschijnlijk maakt je formulier gebruik van een email routine die niet gelijk is aan die van: Site Admin / Settings - Global Settings [Mail Settings] "test ".

CGBetterForms en bovenstaande "test" maken gebruik van "./classes/class.cms_mailer.php" (phpmailer wrapper) daar werkt SMTP opzeker.

-- versus --

FormBuilder met een deprecated CMSMailer module, geen idee of die nog goed werkt met SMTP.
User avatar
dondion
Forum Members
Forum Members
Posts: 44
Joined: Sat Mar 24, 2012 11:36 am

Re: Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by dondion »

Duidelijk Arnoud, dank je wel, klinkt logisch.

Ik zal CGBetterForms eens proberen. Is dit straks dé te gebruiken formulier module?
User avatar
dondion
Forum Members
Forum Members
Posts: 44
Joined: Sat Mar 24, 2012 11:36 am

Re: Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by dondion »

Klopt het dat ik mijn berichten niet kan wijzigen? Ik wil hem graag als [opgelost] markeren, maar ik zie nergens de wijzig button om het zodoende volgens de forum regels te doen..

Ik heb mijn formulieren in ieder geval nagemaakt in CGBetterForms en nu lukt het verzenden prima!
Bedankt voor de tip Arnoud.
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by velden »

Overigens kun je vaak bij hosting providers de mailbox functionaliteit (laten) uitschakelen. Dan wordt er niet meer geprobeerd de mail lokaal af te handelen maar direct naar buiten verzonden.
deactivated010521

Re: Afleveren email werkt niet via Formbuilder icm SMTP

Post by deactivated010521 »

Ik zie in CGBetterForms een mooi alternatief voor FormBuilder. Ik weet niet of CGBetterForms FormBuilder in z'n geheel gaat vervangen, mogelijke blijven ze naast elkaar bestaan.

Mijn observering:

* CGBetterForms:

CG heeft een mooie basis gelegt om CGBetterForms tot een succes te maken. Qua opmaak en styling vind ik CGBetterForms prettig werken. Een formulier staat in een mum van tijd online voor complexe opmaak en het koppelen van JavaScript hoef je geen rare fratsen uit te halen.

CGBetterForms voelt nog wel een beetje als een beta-product. De interface heeft een aantal glitches die mij wat irriteren. (dubbele posts, verdwijnen van instellingen na apply / save), misschien is het gebrek aan ervaring.

De code heeft nog enkele bugs maar CG heeft een goede reputatie in het oplossen van dergelijke problemen.

* FormBuilder:

Jo Morg doet prima onderhoud op de FormBuilder module. Ik heb alleen het idee dat hij de module niet compleet gaat moderniseren (misschien heb ik het mis, want ik ken zijn toekomstplannen niet).

Er is (nog) niet overstapt op templates in de Design Manager. Het laatste jaar is er weinig fundamenteels veranderd, legacy code kan zijn tol gaan eisen.

Voor bestaande websites is weinig verandering een voordeel. Zolang je formulier goed draait kan je FormBuilder blijven gebruiken en hoef je niets aan te passen. Ook als je gehecht bent aan de opzet van FormBuilder zit je voorlopig goed.

In de toekomst kunnen trouwe gebruikers wel afhaken. Filebased templates via de Design Manager versus knoeien met ExaExternalizer en veld voor veld aanmaken in de /admin interface.

Kanttekening:

Ik ben zelf niet zo heel erg gehecht aan FormBuilder. Neig naar CGBetterForms maar wordt pas fanboy als bugs en interface problemen zijn opgelost.

Voorlopig mail ik met een eigengebakken script net zoiets als SimpleForm van Rolf: http://dev.cmsmadesimple.org/projects/simpleform
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”