Page 1 of 1

Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Fri Mar 15, 2013 9:30 am
by Rolf
Als aanvulling/toelichting op de "forumregels" wil ik nog even benadrukken dat de hulp die mensen hier geven vrijwilligerswerk is!
Heb je een vraag of een probleem zet deze op het forum, iemand die je kan helpen en daarvoor even de tijd heeft zal reageren.

Hulp kun je niet afdwingen! Het is niet de bedoeling om personen rechtstreeks te benaderen voor - gratis - hulp! Dus niet via een privé bericht op het forum of de IRC, niet via de mail en al helemaal niet via de contactgegevens op iemand zijn privé website.

Wil je iemand inhuren voor hulp maak dan gebruik van het "Hulp gezocht (commercieel)" forumboard.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Fri Mar 15, 2013 9:17 pm
by Gregor
Tja, wat zal ik zeggen ;)
Anders dan dat ik mijn sites nooit zover had gekregen zonder hulp van als die vrijwilligers, die ik ook via pm heb benaderd.... ::)

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Fri Mar 15, 2013 9:32 pm
by timdebuurman
Ik begrijp de aanvulling zeker wel.

Ook begrijp ik dat het soms best vervelend kan zijn als er helemaal niet gereageerd word op een gestelde vraag.

Tenslotte merk ik bij mezelf nog te vaak dat ik vrij snel een vraag op het forum stel, dan pas echt goed zelf ga zoeken en er dan achter kom dat ik het eigenlijk prima zelf op kan lossen.

Een enkele keer heb ik een probleem op kunnen lossen door het na een tijdje ook op het internationale (engelse) forum te stellen.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Sat Mar 16, 2013 9:26 am
by velden
Het vervelende van vragen stellen via PM is dat je je kennis niet deelt met andere forumgebruikers.

Persoonlijk zou ik PM eerder gebruiken om gegevens uit te wisselen die je niet op het forum wil posten (tijdelijk username/password bv)

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Sat Mar 16, 2013 10:39 am
by Rolf
Leuk dat jullie mee willen denken en praten.
Ook begrijp ik dat het soms best vervelend kan zijn als er helemaal niet gereageerd word op een gestelde vraag.
Inderdaad erg rottig, maar welke stappen doet iemand om zijn probleem opgelost te krijgen nadat een post in het forum niet het gewenste resultaat oplevert? En tot wanneer is het voor de "helper" nog vrijblijvend?

Je stuurt een mail naar de (module)developer en vraagt zijn uurtarief om jouw probleem opgelost te krijgen?

Nee,
- je stuurt een PM in forum naar één of meerdere personen
- je opent een Private Chat in de IRC
- je stuurt een e-mail naar een forumlid of dev-team lid
- je verstuurt een bericht op het contactformulier op de privé website van een forumlid
- je verstuurt een bericht op het contactformulier van de bedrijfswebsite van een forumlid en vraagt om -gratis- hulp
- je zoekt op internet het telefoonnummer op van een forumlid, belt hem thuis of op het werk op en vraagt om -gratis- hulp.

Dit is helaas geen fictief lijstje. De eerste punten komen dagelijks/wekelijks voor, maar de laatste punten gebeuren ook.
Het bijzondere is dat dit meestal niet om personen met een hobby website gaat, maar dat het gaat om "professionele webdevelopers" die een deadline hebben bij een betalende klant en jou vragen voor gratis hulp.

Ik heb als moderator de laatste tijd meerdere van dit soort gevallen gehoord (en sommige ook mee gemaakt).
Sommige goed-willende helpers haken mede hierdoor af, vandaar deze post.

Let op ik heb het hier over "nieuwe contacten", met bepaalde mensen heb je een virtuele band via het forum en is een PM niet vreemd...

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Sat Mar 16, 2013 10:50 am
by Jos
Rolf wrote:Let op ik heb het hier over "nieuwe contacten", met bepaalde mensen heb je een virtuele band via het forum en is een PM niet vreemd...
Goed dat je dit nog even benadrukt, want dit herken ik ook wel... Ik krijg soms ook zo out of the blind hulpvragen via email van mensen die ik nog nooit eerder op het forum gezien heb. Als je al een bepaald contact met elkaar hebt, dan komt dat toch anders binnen.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Sat Mar 16, 2013 2:19 pm
by Gregor
Jos wrote:
Rolf wrote:Let op ik heb het hier over "nieuwe contacten", met bepaalde mensen heb je een virtuele band via het forum en is een PM niet vreemd...
Goed dat je dit nog even benadrukt, want dit herken ik ook wel... Ik krijg soms ook zo out of the blind hulpvragen via email van mensen die ik nog nooit eerder op het forum gezien heb. Als je al een bepaald contact met elkaar hebt, dan komt dat toch anders binnen.
Eens met Jos dat ook ik het fijn vind dat je dit benadrukt. Weet van mezelf dat als ik vastloop via pm wel eens contact zoek en heb wel de, ongetoetste, aanname dat de ontvanger ook laat weten als mijn PM niet op prijs wordt gesteld. Uit Rolf's post krijg ik de indruk dat het ergens een of meermalen uit de hand is gelopen. Dat dat niet de bedoeling is, lijkt me volstrekt helder.

Grtz. Gregor

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Wed Mar 27, 2013 8:07 pm
by andre_designer
tja, Mijn advies is: blijf vriendelijk en beleefd als je om hulp vraagt en ga niet lopen dwingelandijen dat iemand je MOET helpen. Wat er ook gezegd wordt het is (maar) vrijwilligerwerk. En iemand benaderen per telefoonnummer vind ik een stap te ver gaan en ZEKER als dit op dwingende toon is. Dit is helemaal uit den boze. Heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik zou iemand dan niet willen helpen. nogmaals het is vrijwilligerswerk. wat wel ik (fijn zou) vind(en) en dat misschien ook helpt is meer en betere documentatie over de afzonderlijke modules en een betere en uitbreide modulehulp. Vaak als ik naar mezelf kijk zoek ik in de module hulp en op internet naar hoe een module werkt en wat een module kan. Vaak vind ik de module hulp te beperkt of snap ik niet wat de module kan en hoe de module werkt en hoe je bepaalde dingen moet doen.

Vaak vind ik in de forge dat een module te beknop is beschreven wat een een module doet en kan. Ik zou willen pleiten voor meer en betere documentatie misschien dat dit een deel van mensen die hulp zoeken via prive-email/pm/ telefoonnummer dan een BEETJE afneemt. neemt niet weg iemand die je helemaal niet kent via een prive-telefoonnummer/ prive-email contact op te nemen omdat JIJ een probleem hebt not-done is. Een ander heeft het recht om dit te weigeren. En als een ander hiervoor wel toestemming voor geeft blijf vriendelijk en beleeft. En ga niet lopen dwingen.

Wat wel fijn is als forumberichten beantwoordt worden of [opgelost] voor het topic artikel neer worden gezet.
Wat ik ook fijn zou vinden als de/ er een smarty-site beter gestructreerd zou zijn waar alle functies goed beschreven zijn en welke functies/tags er beschikbaar zijn vind namelijk de smartysite erg rommelig. zou liever een site zien ala php.net

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Wed Mar 27, 2013 9:21 pm
by RonnyK
Rolf,

mooi stuk... Verwoord het verhaal goed. Ik heb ook meerdere mails gekregen, net als PMs in het forum en de chat. Er komen idd verzoeken binnen voor modules waar je niets mee van doen hebt, enkel om te zorgen dat een probleem wat een ander heeft snel opgelost wordt. De laatste maanden zitten er zelfs mails bij (gericht aan tig mensen) met vragen die ook in het forum en IRC gesteld kunnen worden, maar waar men niet de tijd/zoek o.i.d. voor heeft, en dus maar de snelle oplossing zoekt. Dit soort activiteiten heeft ertoe geleidt dat ik iig minder vaak op het forum aanwezig ben, en me meer in de IRC begeef. Dit leidt er iig toe, dat de directe contacten in het forum minimaliseren.

In de IRC geldt de regel, dat er geen PMs mogen worden gestart zonder toestemming van de ander, dus in het algemene kanaal wordt gevraagd om een PM toegestaan is. Als dat het geval is (meestal) dan gaat het in de PM-sessie verder.

Mijn voorkeur zou het hebben om bij vragen, het via het forum of de IRC te doen. Veel ontwikkelaars zijn vaak in de IRC. Direct in de mail springen, heeft bij mij in ieder geval gezorgd dat ik me selectief ben gaan ophouden in bepaalde domeinen van CMSMS....

Ronny

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Wed Mar 27, 2013 10:23 pm
by andre_designer
Dit soort activiteiten heeft ertoe geleidt dat ik iig minder vaak op het forum aanwezig ben, en me meer in de IRC begeef. Dit leidt er iig toe, dat de directe contacten in het forum minimaliseren.
Toch jammer Ronny dat dit zo moet /gaat.
Op het forum is toch de eerste plaats waar je het moet zoeken als men een bepaald module/ cmsms probleem heeft. (Ja toch, niet dan) Als niemand topics beantwoord/ start leid dit tot een verarming van de documentatie.

Wat weer leid als men het niet kan vinden dat men begint te PM'en en begint te mailen en begint te bellen. We moeten mekaar helpen. Maar ja, helaas heb je mensen als ze het even het snel niet op het forum kunnen vinden beginnen te PM'en/emailen/ telefoneren. misschien moet er meer benadrukt worden dat er ook een IRC channel is en hoe dit werkt. Anderhalf jaar geleden wist ik niet wat IRC was.

Zelf gebruik ik Mozilla thunderbird in dit emailprogramma zit in de laatste versies een IRC-client in verwerkt.
voor linux-distros heb je het programma konversation http://konversation.kde.org/?screenshots.

Wat ik wel een beetje vind dat men op het IRC-channel wel een beetje snel de standaard antwoorden geeft en best wel snel standaard naar http://docs.cmsmadesimple.org/ verwijst. Wat ik al eerder zei/ aangaf de documentatie mag best beter en meer.
laatst wilde ik iets met UDT maar er staat nergens of bijna nergens beschreven wat voor een parameters/ functions/ variables/smarty-tags beschikbaar zijn (binnen cms ms).

Dus om maar aan te geven de documentatie mag wel meer en beter.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Thu Mar 28, 2013 8:26 am
by RonnyK
Andre,

ik vind het ook jammer en snap je punten ook wel. Begrijp me niet verkeerd, net als Rolf in zijn topic aangeeft...
Let op ik heb het hier over "nieuwe contacten", met bepaalde mensen heb je een virtuele band via het forum en is een PM niet vreemd...
Ik wil best helpen waar mogelijk, maar kan mijn tijd maar 1 keer besteden. Door tijdsdruk en een aantal mindere ervaringen, heb ik mijn focus verlegd. Degenen die ik ken (via forum/irc/moot) weten/mogen me best vinden.

In je eerdere reply geef je aan dat degenen die een PM/mail krijgen kunnen aangeven of ze het wel/niet accepteren. Daar ben ik het mee eens, totdat blijkt dat dat niet geaccepteerd wordt door de ontvanger. Ik ben er namelijk al eens op gewezen dat mijn naam/nick in andere posts is geplaatst als name&shame vanwege het niet oplossen van iemands probleem. Als iemand een ander publiekelijk gaat afvangen omdat hij niet (snel) genoeg helpt, dan verstoort dat de reaktie. Met name als het dingen betreft waar je niets mee hebt gedaan. Ik heb letterlijk verzoeken gekregen (direct) om issues met modules/werking op te lossen i.v.m. naderende deadlines. Het feit dat iemand een deadline heeft en geen oplossing kan vinden voor geoffreerde functionaliteit, kan/mag er niet toe leiden dat een ander (niet betrokken bij de offerte/timing) met naam/toenaam wordt gebruikt voor het niet kunnen leveren van zijn oplossing.

Door mijn focus te verleggen naar IRC/Core, besteed ik mijn tijd meer aan de overall core-oplossing waar iedereen wat aan heeft / mee kan. Ik doe dus minder aan forum, waar meerdere mensen tijd/inspanning leveren aan individuele vragen/verzoeken. Dat heeft dus met tijd te maken, maar zeker met de genoemde negatieve bij-effecten.

Ronny

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Thu Mar 28, 2013 8:53 am
by Gregor
Voor mij gaat het er in essentie om te begrijpen dat mensen dit allemaal, net als ik, op vrijwillige basis doen en daar zal je als gebruiker van cmsms m.i. ook naar moeten acteren.

Voor sommigen is het product cmsms met al zijn modules en mogelijkheden, een bron van inkomsten. De belangen gaan dan, wellicht onbedoeld schuiven. Dit zal ook gebeuren als je vanuit een niet-betaalde situatie een probleem of vraagstuk opgelost wilt hebben.

Het opvoeren van de druk op de vrijwilligers met net even wat meer know how, zal, zoals Ronny ook aangeeft, leiden tot een terugtrekkende beweging. Een die voor mij ook zichtbaar is. Een post op het forum kan leiden dat ik voor mezelf op enig moment iemand een PM stuur, maar wel vanuit de wetenschap dat de ander de ruimte heeft om "nee" te zeggen. Daar zal ik mee moeten dealen en anders mijn portemonnee moeten trekken.

Ik vind cmsms nog steeds een geweldig cms, een waar ik met veel plezier nu al 6jr de verhalen van en rondom mijn boot op het net publiceer. Ik realiseer me ook dat ik zonder de hulp van betrokkenen bij het forum, nooit die site had kunnen bouwen zoals die er nu is.

Hierbij spreek ik de wens uit dat we elkaar respecteren, ook als er "nee" wordt gezegd. Ongeacht de reden.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Thu Mar 28, 2013 4:10 pm
by andre_designer
@ronny snap het!! Moet men gewoon verder zoeken of een alternatieve oplossing zoeken of men moet van te voor kijken of ze opdracht wel aankunnen.

@gregor
Hierbij spreek ik de wens uit dat we elkaar respecteren, ook als er "nee" wordt gezegd. Ongeacht de reden.
Helemaal mee eens!!

Al hoewel dat soms wel een beetje zuur is, heb dat ook wel eens gehad dat ik hulp nodig en dat er nee word gezegd. Maar idd. respecteer elkaar ook als er nee wordt gezegd.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Mon Jun 10, 2013 10:39 am
by janvl
Ik heb het volste begrip voor ontwikkelaars die geen of zo min mogelijk PM's willen ontvangen.

Uit mijn ervaringen wil ik echter aanvullen dat ik soms tegen dingen aanloop die niet in het forum passen. Of bij fouten/tekortkomingen in "standaard templates" hoort dat toch direkt bij de ontwikkelaars.

Misschien is het een idee nogmaals een lijstje te maken en te publiceren wie je wanneer en hoe kontakteert bij:
- fout in template
- fout in css
- fout in core code
- fout in module code
- fout in vertaling
etc etc

ik had pas de ervaring dat een duidelijke fout in de code die ik in het forum gepost heb verwijderd werd (ik weet zo zijn de regels).
Toen realiseerde dat ik het als bug in forge moest melden.
Wie daarmee minder te maken heeft realiseert zich vaak niet dat hij een probleem veroorzaakt en op het forum zitten nu eenmaal mensen met heel verschillende vaardigheden.

Behalve updates in de software kan misschien 1 x per jaar of per 2 jaar een link naar dat soort regels in de newsletter komen. Dat bespaart ergernis bij iedereen.

Verder alle respekt, CMSMS ontwikkelt zich super dankzij de ontwikkelaars.

Re: Aanvulling forumregels, over privé contact...

Posted: Wed Jun 19, 2013 7:18 pm
by Rolf
De beste plaats voor het melden van een duidelijke bug in een module(template) is natuurlijk de Forge. Maar mocht dit om de één of andere reden niet handig zijn, dan lijkt me een mail of een PM niet zo'n probleem... Al kan ik me geen voorbeeld bedenken waar dit voor zou gelden.

Waar het in deze thread om gaat is hulpvraag!
"Ik snap de werking van de module niet... Doe ik iets fout of is het een bug?" Dat is toch echt een ander verhaal!!