Rechten op pagina's

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
1002
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Mon Sep 03, 2012 11:33 am

Rechten op pagina's

Post by 1002 »

Hallo,

Sinds enkele dagen ben ik webmaster van een site welke werkt onder CMS-MS. Ik kan mij redelijk tot goed redden maar loop nu tegen het volgende probleem aan. Ik wil een bepaalde gebruiker editor maken van slechts 4 pagina's (van de 40) en 1 nieuws onderdeel (van de 10) welke aanwezig zijn op de site.

Uit de engelse doc. begrijp ik dat eea via het tab-blad optie moet van de pagina en dan bij het onderdeel andere editors. Maar als ik 1 v/d 4 pagina's opzoek en vervolgens naar het tab-blad optie ga zie ik ook wel het item andere editors maar kan hier niets (qua rechten) toevoegen of verwijderen voor gebruikers of groepen.

De gebruiker die ik aangemaakt hebt heb ik lid gemaakt van een nieuw groep zodat ik evt. later andere mensen die ook die pagina's moeten gaan beheren ook weer lid kan maken van die groep.

Wie o wie kan helderheid hierin geven en geldt de oplossing ook voor nieuws items??

Alvast bednakt voor reacties.
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Rechten op pagina's

Post by Jos »

Welkom op ons NL CMSms forum!

Voor het bewerken van pagina's gelden de volgende rechten:
  • Add Pages - gebruiker mag pagina's toevoegen
  • Manage All Content - gebruikers mogen alles doen met pagina's, inclusief aanmaken en hierarchy aanpassen etc.
  • Modify Any Page - gebruiker mag elke pagina bewerken
  • Remove Pages- gebruiker mag pagina's verwijderen
  • Reorder Content - gebruiker mag de hierarchy van pagina's aanpassen
Als je al deze opties uitvinkt, dan heeft de gebruiker alleen recht om pagina's te bewerken waarin hijzelf "Eigenaar" van is of hijzelf of zijn groep staat geselecteerd bij het veld "Andere editors". Dit kun je dus per pagina instellen en deze instellingen kun je normaal gesproken vinden in het tabblad "Opties" als je een pagina bewerkt.

Voor News is er geen mogelijkheid om rechten per artikel in te stellen, alleen wel of niet gebruiken van de gehele module: Approve News For Frontend Display (goedkeuren), Delete News Articles (verwijderen), Modify News (aanmaken en bewerken)

Als je dergelijke functionaliteit persé zoekt in een module, dan kan het wel met Gallery 8)
1002
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Mon Sep 03, 2012 11:33 am

Re: Rechten op pagina's

Post by 1002 »

Hallo Jos,

Bedankt voor je reactie maarrrrrrrrr. Je mailt:
Als je al deze opties uitvinkt, dan heeft de gebruiker alleen recht om pagina's te bewerken waarin hijzelf "Eigenaar" van is of hijzelf of zijn groep staat geselecteerd bij het veld "Andere editors". Dit kun je dus per pagina instellen en deze instellingen kun je normaal gesproken vinden in het tabblad "Opties" als je een pagina bewerkt.
Hier zit juist het probleem. Alle pagina's zijn gemaakt door admin en op het tab-blad optie zie je bij andere editors de standaard groepen van CMS-MS en de door mij aangemaakte (3)groepen.
Maar de gebruiker wil ik alleen recht geven op 2 pagina's dan zou ik dus bij alle andere ...tig pagina's de groep of gebruiker moeten verwijderen, begrijp ik dit dan goed of verkeerd?
En als dat dan zo is hoe verwijder ik die dan bij andere editors
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Rechten op pagina's

Post by Jos »

1002 wrote:dan zou ik dus bij alle andere ...tig pagina's de groep of gebruiker moeten verwijderen, begrijp ik dit dan goed of verkeerd?
Even zou uit mijn hoofd is bij het veld "Andere editors" standaard niks geselecteerd. Je kunt voor die paar pagina's waar je wijzigingsrechten wilt geven dus jouw nieuwe groep kunnen selecteren. Het is een multi-select veld, waar je meerdere opties met behulp van de Ctrl-knop kunt aanklikken.
1002
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Mon Sep 03, 2012 11:33 am

Re: Rechten op pagina's

Post by 1002 »

Hoi Jos,

Je schrijft "Even zou uit mijn hoofd is bij het veld "Andere editors" standaard niks geselecteerd. Je kunt voor die paar pagina's waar je wijzigingsrechten wilt geven dus jouw nieuwe groep kunnen selecteren. Het is een multi-select veld, waar je meerdere opties met behulp van de Ctrl-knop kunt aanklikken".

Hier zit juist het probleem. Ik wil dus inderdaad een bepaalde user die aan een bepaalde groep hangt via die bepaalde groep slechts het recht geven om de enkele wijzigen door te kunnen laten doorvoeren. Ik kan inderdaad bij het veld andere editors met CTRL meerdere personen of groepen selecteren MAAR DAN. Hoe kom ik dan bij rechten of wat is de meerwaarde dan van het feit dat ik met CTRL meerdere mensen of groepen kan selecteren. Ik kan verder er niets mee of krijg bijv. geen extra optie te zien??

Nogmaals het zal mijn te kort aan kennis zijn van dit CMS.
Jos
Support Guru
Support Guru
Posts: 4017
Joined: Wed Sep 05, 2007 8:03 pm
Location: The Netherlands

Re: Rechten op pagina's

Post by Jos »

1002 wrote:Ik kan verder er niets mee of krijg bijv. geen extra optie te zien??
Jijzelf als admin krijgt inderdaad geen optie te zien. Log eens in als gebruiker van die nieuwe editor-groep, en je zult zien dat je heel beperkte mogelijkheden hebt.
mcDavid
Power Poster
Power Poster
Posts: 377
Joined: Tue Mar 31, 2009 8:45 pm
Location: Delft, Netherlands

Re: Rechten op pagina's

Post by mcDavid »

1002 wrote:Hoi Jos,

Je schrijft "Even zou uit mijn hoofd is bij het veld "Andere editors" standaard niks geselecteerd. Je kunt voor die paar pagina's waar je wijzigingsrechten wilt geven dus jouw nieuwe groep kunnen selecteren. Het is een multi-select veld, waar je meerdere opties met behulp van de Ctrl-knop kunt aanklikken".

Hier zit juist het probleem. Ik wil dus inderdaad een bepaalde user die aan een bepaalde groep hangt via die bepaalde groep slechts het recht geven om de enkele wijzigen door te kunnen laten doorvoeren. Ik kan inderdaad bij het veld andere editors met CTRL meerdere personen of groepen selecteren MAAR DAN. Hoe kom ik dan bij rechten of wat is de meerwaarde dan van het feit dat ik met CTRL meerdere mensen of groepen kan selecteren. Ik kan verder er niets mee of krijg bijv. geen extra optie te zien??

Nogmaals het zal mijn te kort aan kennis zijn van dit CMS.
Haha het is makkelijker dan je denkt. Als je enkele groepen of personen geselecteerd hebt en de pagina opslaat, dan ben je al klaar. Die personen of groepen hebben dan de rechten om die pagina te bewerken. Dat heb je zojuist ingesteld.
Voor de admin verandert er uiteraard niets omdat die al edit-rechten heeft op alle pagina's. Maar zoals Jos al zegt: log eens in als een gebruiker zonder edit-rechten. Dan zul je zien dat alleen de pagina's waarbij je (als admin) die gebruiker geselecteerd hebt, verschijnen in de lijst met pagina's.
1002
New Member
New Member
Posts: 5
Joined: Mon Sep 03, 2012 11:33 am

opgelost Re: Rechten op pagina's

Post by 1002 »

mmmm... klopt probleem is opgelost maar het werkt anders dan je zou verwachten
Masweb
Forum Members
Forum Members
Posts: 173
Joined: Sat May 09, 2009 4:26 pm
Location: Valkenswaard - Nederland

Re: Rechten op pagina's

Post by Masweb »

Omdat dit topic nog niet officieel op [Solved] staat heb ik toch nog een aanvullende vraag waar ik al een tijdje mee worstel. En ook dit zal wel weer simpel op te lossen zijn.

Als ik een aantal pagina's toeken aan een eigenaar, laat even zeggen: "Joep". Dan kan Joep alleen deze pagina's bewerken. Dat is me duidelijk. Alleen "Joep" kan niet op het tabblad "opties" komen. Is dit wel in te stellen. Ik lees zelfs hier http://www.packtpub.com/article/users-p ... -1.6-part1 dat je op specifieke velden van het tabblad "opties" rechten kunt geven.

Het zou een hele opluchting zijn als ik in ieder geval dat tablad kan activeren bij eigenaars zonder dat ik "Manage all content" gebruik.
deactivated010521

Re: Rechten op pagina's

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 3:00 pm, edited 3 times in total.
Masweb
Forum Members
Forum Members
Posts: 173
Joined: Sat May 09, 2009 4:26 pm
Location: Valkenswaard - Nederland

Re: Rechten op pagina's

Post by Masweb »

Oké, duidelijk, maar als ik Manage All content gebruik kan "Joep" ook alle pagina's aanpassen en dat is dus niet de bedoeling. "Joep"moet een aantal van de pagina's kunnen aanpassen mag op deze pagina's tevens een aantal functies op het optie-tabblad wijzigen.
deactivated010521

Re: Rechten op pagina's

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 3:00 pm, edited 1 time in total.
Masweb
Forum Members
Forum Members
Posts: 173
Joined: Sat May 09, 2009 4:26 pm
Location: Valkenswaard - Nederland

[Solved]Re: Rechten op pagina's

Post by Masweb »

arnoud wrote: ! Overigens is het tab-blad "Option" nooit zichtbaar wanneer "Manage All Content" uitstaat. De aangevinkte options komen in de content-tab.
Juist ;D !

Dat is het dus! Thanks!
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”