Installer stopt in Step 4 met "No such file or directory"

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
bleutzinn
New Member
New Member
Posts: 2
Joined: Sat Jul 30, 2022 9:22 am

Installer stopt in Step 4 met "No such file or directory"

Post by bleutzinn »

Na jaren niet met CMSMS te hebben gewerkt ben ik nu bezig voor de nieuwe website van een vereniging (RCM-Assen).

De install dir is een (lege) web root en tot en met stap 3 gaat de installatie goed. In stap 3 heb ik alleen maar groene vinkjes.

Maar zowel de single file installer als de expanded versie stoppen in stap 4 met de error: "No such file or directory". In eerste instantie begint stap 4 zonder die error en kan ik de database gegevens invullen. Na een klik op Next ververst de pagina zich en ben ik weer bij stap 4 en nu met die error.
Zie https://rwgc.nl/lab/cmsms_install_error.png

De MySQL database (versie 10.6 (mariadb)) bestaat en de database user ook. Ik kan met die user in phpMyAdmin de (lege) database zien. De database user heeft ook alle rechten en met diezelfde user heb ik ook een andere database via een installer kunnen aanmaken en vullen. Voor CouchCMS maar dat terzijde.

De server werkt met PHP versie 8.0.21. De PHP error log bevat geen errors. M'n hosting provider (Alwaysdata) heeft een Web Application Firewall (WAF) die zeker bij installaties nog wel eens dwars kan liggen. Deze heb ik (nu) tijdelijk gedeactiveerd maar daar ligt het blijkbaar niet aan.

De installer heeft tot en met stap 4 nog geen files gecreëerd op de server.

Ik heb geprobeerd in de code van de expanded installer een aanknopingspunt te vinden. Het dichtst bij, denk ik, is de code in "class.wizard_step4.php" maar ik vond daar niets wat wijst op een actie op een file of directory. De code bevat ook de string "No such file or directory" niet dus ik neem aan dat de exception niet wordt afgehandeld maar dat gewoon de standaard PHP error message wordt getoond.

Natuurlijk kan ik meer informatie bieden alleen zou ik zo gauw niet weten wat.

Alvast dank voor hints, tips, etc.
tristan
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 374
Joined: Tue May 02, 2006 10:58 am
Location: The Netherlands

Re: Installer stopt in Step 4 met "No such file or directory"

Post by tristan »

Als ik op Slack zoek naar deze foutmelding krijg ik iemand die deze ietwat misleidende foutmelding kreeg nadat hij de de hostname verkeerd had ingevoerd, wellicht is dat bij jou ook het geval?

"huh, seems like that “No such file or directory” error was just a wrong hostname. Might want to change that error message to something less confusing"
bleutzinn
New Member
New Member
Posts: 2
Joined: Sat Jul 30, 2022 9:22 am

Re: Installer stopt in Step 4 met "No such file or directory" (Opgelost)

Post by bleutzinn »

Ah, ja, dan is een wat betere melding wel een goede suggestie.

En inderdaad het lag aan een verkeerde hostname. Ik gebruikte "localhost" (net als bij mijn lokale omgeving) maar bij mijn provider (alwaysdata) is het een specifieke server naam.

Ik vond de oplossing op SO (zie [https://stackoverflow.com/questions/574 ... alwaysdata]https://stackoverflow.com/questions/574 ... alwaysdata[/url]) dankzij jouw tip.

Erg bedankt voor je hulp. De site draait als een zonnetje :)

PS ik heb "Opgelost" toegevoegd aan de subject regel om dat aan te geven want ik zag geen andere mogelijkheid daartoe.
---
Ron Wardenier
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”