Overnemen klanten

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Post Reply
musicscore
Power Poster
Power Poster
Posts: 444
Joined: Wed Jan 25, 2006 11:53 am
Location: Netherlands

Overnemen klanten

Post by musicscore »

Beste Nederlandse CMS Made Simple liefhebbers

Vanwege de AVG Wet heb ik besloten te stoppen met het aanbieden van diensten aan klanten. Om websites volledig en altijd te laten voldoen aan deze (nieuwe) strenge wetgeving en de eventuele boetes die (zeker in het begin) opgelegd kunnen worden wordt dit bijbaantje voor mij te veel werk en brengt het te veel risico met zich mee.

Nu wil ik mijn klanten gaan vertellen dat ik ga stoppen maar wil hen tevens een mogelijke andere aanbieder / website beheerder kunnen aanbieden. Deze zou dan de websites, de hostingen (dus de volledige dienst van een klant) moeten kunnen overnemen.

Mijn vraag aan jullie. Wie zou eventueel bereid zijn klanten van mij over te nemen? Het betreft maximaal 8 klanten , 35 domeinnamen en ongeveer 15 websites. Mijn klanten zouden dan, indien zij dat willen, zelf contact met deze aanbieder kunnen opnemen.

Groet,

Musicscore

(PS. Het doet mij pijn aan mijn hart dit besluit te moeten nemen trouwens. Bedankt Europa)
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Overnemen klanten

Post by velden »

Om te beginnen: ik begrijp je zorgen. Ik vrees dat mensen nog geen idee hebben van de impact van deze wetgeving.

Heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid om je hosting- en domeinregistratie over te dragen aan de klant zelf, zodat je daar geen partij meer in bent?

Dan blijft er hopelijk wat tijd over voor de leuke zaken: CMS Made Simple.
musicscore
Power Poster
Power Poster
Posts: 444
Joined: Wed Jan 25, 2006 11:53 am
Location: Netherlands

Re: Overnemen klanten

Post by musicscore »

Velden,

Bedankt voor je reactie.

Als dat de oplossing is. Dan betekend dat de dat klant zelf ook voor zijn backups, updates, etc moet gaan zorgen of kan ik dat wel dan nog doen zonder e.e.a. moeilijk contructie.

Hoe gaan andere CMS Made Simple beheerders hiermee om. Weet jij dat? Ik vind CMSMS gewoon geweldig maar als ik al die AVG rompslomp erbij moet doen en dan ook nog een verhoog risico loop, tja dan is de pret er snel vanaf.
User avatar
velden
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 3483
Joined: Mon Nov 28, 2011 9:29 am
Location: The Netherlands

Re: Overnemen klanten

Post by velden »

Ik weet het zelf ook niet precies, ben geen jurist.

Ik denk er zelf wel over een paar klanten de hosting op eigen naam te laten zetten. Met name die klanten die geen CMSMS (meer) gebruiken of geen updates wensen.

Uiteraard kan ik ze daar in begeleiden. Scheelt ook weer wat jaarlijkse administratie (en klein beetje winst elk jaar). Maar ik voel me dan niet meer verantwoordelijk voor de webhosting (bijv. logfiles en php-updates) en ook belangrijk de email-hosting.

Qua backups etc: er zijn wel een paar hosting partijen die automatische backups ondersteunen. Overigens moet je ook met backups weer nadenken over de bescherming persoonsgegevens.

Uiteraard kun je nog wel blijven werken aan de website, daar lijken me eenvoudig afspraken over te maken. Ook zou je per website een inventarisatie kunnen maken waar de potentiele gevaren zitten.

Ik denk dat het belangrijk is om de klant daarvoor gewoon te laten betalen; het is immers ook jouw klant die verantwoordelijk is en jij wordt ook maar geconfronteerd met deze nieuwe regelgeving. Een adviserende rol kun je daar in spelen. Je zou het als een kans kunnen zien, afhankelijk hoe je er zelf in staat.

Nogmaals, het is ook niet mijn expertise en ik worstel zelf ook nog met de vraag welke richting ik op ga.
musicscore
Power Poster
Power Poster
Posts: 444
Joined: Wed Jan 25, 2006 11:53 am
Location: Netherlands

Re: Overnemen klanten

Post by musicscore »

Bedankt Velden.

Denkt dat we allemaal een beetje in het zelfde bootje ziiten, ook onze klant. Ik zou bijna zeggen, bedankt Europa. Maar goed. Het is niet anders. Misschien dat een van onze CMSMS collega gebruikers hier meer van af weet. Zou fijn zijn als hij ons dan adviseert en adviezen geeft. Ikzelf worstel er inderdaad ook erg mee (onwetendheid vooral).

Ik ga zeker eens nadenk over jou voorstellen om hosting- en domeinregistratie over te dragen aan de klant zelf en zoeken wat dat precies betekend voor de AVG wet.

Bedankt nogmaals.
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Overnemen klanten

Post by Rolf »

Ja, we hebben er weer een gedrocht van een wet bij... De impact hiervan is echt enorm. Maar!!! Ik zou niet te snel handelen! Net als bij de cookiewet (2012) liep het allemaal niet zo'n vaart... Laten we eerlijk wezen, er zijn nog steeds *zat* websites zonder cookiemelding. Veel bedrijven hebben er destijds bulten geld aan verdiend door er een "groot" iets van te maken. En dat zie je nu ook gebeuren.

Wat betreft boetes, denk dat de grote spelers op het internet meer te vrezen hebben dan de meesten van ons hier in cmsms-land.

Hoeveel risico jezelf nu loopt met een paar website/hostingklantjes? Je kent je eigen klanten vaak (persoonlijk). Hoe groot is de kans dat ze jou zullen aangeven, om ...?... Uiterst klein lijkt me.

Risico is kans maal effect. Als de kans minimaal is, dan...

Ik ben zeker géén (juridisch) expert. Neem de nieuwe wet serieus, maar ik zou wel zeggen wacht even af wat er gebeurt voordat je verkeerde overhaaste beslissingen neemt!
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”