Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

Martijn van Turnhout
Forum Members
Forum Members

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van CMS:MS

Post by Martijn van Turnhout »

Hoi Ronny en Jos,

ziet er geweldig uit! Heb net met veel pijn en moeite Blogs Made Simple geinstalleerd, maar volgende keer wordt dit mijn keuze.

Maar om nog even on-topic te blijven: hebben jullie enig idee wanneer 2.0 uitkomt?
RonnyK
Support Guru
Support Guru

Post by RonnyK »

Martijn,

aan 2.0 wordt nu geprogrammeerd. Hij stond eerst voor Q1 op de rol, ik vermoed dat dat Q2 wordt.

Bij mij draait 2.0 al ;)

Ronny
Chandd!
Forum Members
Forum Members

Post by Chandd! »

Ik ben nog maar 2/3 dagen bezig met CMS:MS.
Ik vind het een geweldig systeem van wat ik zie wat mensen kunnen maken, daarentegen is het niet toegankelijk voor beginnelingen.

Ik weet zeker dat veel meer mensen CMS:MS zouden snappen als er meer uitleg was over je eigen site designen en coderen.
Gelukkig is de support op het forum geweldig! En met veel vragen word ik stapgewijs ook iets wijzer in cmsms.

Ik hoop het dan ook uiteindelijk helemaal onder de knie te krijgen en veel sites hiermee zal maken!
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

Chandd! wrote:daarentegen is het niet toegankelijk voor beginnelingen.
Van de homepage van de website:
CMS Made Simple helps experienced web developers and designers to create sites of power and beauty in a fraction of the normal time, avoiding hours of coding and allowing your clients to update their own sites with a minimum of fuss.
CMSms is dus ook niet echt voor "beginnelingen" bedoeld, tenminste, zo wordt het in de markt gezet. Er wordt vanuit gegaan dat men wel enigszins weet hoe een webpagina opgebouwd kan worden met html en css.

CMSms is daarentegen juist wèl toegankelijk voor beginnelingen als het gaat om de eindgebruiker, degene die content toevoegt.
Chandd!
Forum Members
Forum Members

Post by Chandd! »

Jos wrote:
Chandd! wrote:daarentegen is het niet toegankelijk voor beginnelingen.
Van de homepage van de website:
CMS Made Simple helps experienced web developers and designers to create sites of power and beauty in a fraction of the normal time, avoiding hours of coding and allowing your clients to update their own sites with a minimum of fuss.
CMSms is dus ook niet echt voor "beginnelingen" bedoeld, tenminste, zo wordt het in de markt gezet. Er wordt vanuit gegaan dat men wel enigszins weet hoe een webpagina opgebouwd kan worden met html en css.

CMSms is daarentegen juist wèl toegankelijk voor beginnelingen als het gaat om de eindgebruiker, degene die content toevoegt.
Ja oke, maar mensen die verstand hebben van zoal html & css weten niet direct hoe het hierop toegepast moet worden.
Ik heb gelukkig een video gekregen net op het forum die veel uitlegt! En op Youtube ook nog een die nog wat dieper op de details in gaat.

Dat cmsms toegankelijk is voor de eindgebruiker is ook juist de rede dat ik dit systeem hoe dan ook onder de knie wil krijgen =)
Gamonon

Post by Gamonon »

RonnyK wrote: Martijn,

aan 2.0 wordt nu geprogrammeerd. Hij stond eerst voor Q1 op de rol, ik vermoed dat dat Q2 wordt.

Bij mij draait 2.0 al ;)

Ronny
Mooi, ik zal even een dump van je website maken dan heb ik ook 2.0  ;D
Strakke site trouwens Ronny.

Wat de topic betreft; het feit dat ik nu zo'n maand of 3 met CMSms bezig ben betekent dat het bevalt. Natuurlijk is het geen probleem om minpunten te bedenken maar dat zou met een pakket als bv Jmlaha  8) helemaal geen moeite kosten. Uit ervaring ....

CMSms blijft op het vlak van ontwikkelen wel flink wat tijd vragen en dat vind ik soms jammer en frustrerend. Uiteindelijk heb ik met geduld wel alles werkend gekregen wat ik wilde dus het kan wel. Ik heb me eerder met Rolf tot een discussie laten verleiden over documentatie. Dat blijft voor mij een punt. Over het algemeen is de documentatie bij de modules volstrekt onvoldoende om het snel werkend te krijgen. Ja, ik weet dat het OpenSource is...

Wat het Forum betreft, dat zou inderdaad eens opgeschoond moeten worden wil het toegevoegde waarde blijven houden. Het heeft denk ik geen zin om oplossingen over versie 0.7 te tonen bij een zoekopdracht. Wat de reacties betreft .... ik zie veel (oude) onbeantwoorde vragen van mensen en als ik op hun website klik zie ik dat ze naar een ander pakket zijn overgestapt.

De modules en tags zijn waardevol en zouden eigenlijk een classificatie moeten krijgen. In Forge staan ook zeer oude, niet meer ondersteunde en goed bedoelde knutselwerkjes. M.a.w. modules en tags die bewezen werken en actuele support van de maker hebben, bovenaan de lijst plaatsen met een 'A' .... Beloon de makers van kwalitatief goede modules en stimuleer anderen daarmee.

Tot slot voor hen die meer dan gemiddeld veel vrije tijd steken in het verbeteren van deze prachtige tool ... chapeau!

John
TD__
Forum Members
Forum Members

Post by TD__ »

Vind CMSMS een heel fijn systeem, werkt lekker makkelijk en snel.
En het is ook snel te begrijpen voor iemand die niet erg veel verstand van zulk soort dingen. Het is alleen moeilijk voor ze te begrijpen dat als ze vanuit Word kopiëren ze de knop met het Word-logo moeten gebruiken. (Een pagina met Comic Sans is ook niet alles :P)
Chandd! wrote: Ja oke, maar mensen die verstand hebben van zoal html & css weten niet direct hoe het hierop toegepast moet worden.
Ik heb gelukkig een video gekregen net op het forum die veel uitlegt! En op Youtube ook nog een die nog wat dieper op de details in gaat.
Ik begreep het juist in één keer, had geen video's nodig, om de basis onder de knie te krijgen heb ik eigenlijk geen documentatie nodig gehad, alleen een andere template om het af te kijken.
Gamonon wrote: De modules en tags zijn waardevol en zouden eigenlijk een classificatie moeten krijgen. In Forge staan ook zeer oude, niet meer ondersteunde en goed bedoelde knutselwerkjes. M.a.w. modules en tags die bewezen werken en actuele support van de maker hebben, bovenaan de lijst plaatsen met een 'A' .... Beloon de makers van kwalitatief goede modules en stimuleer anderen daarmee.
Zou wel wat wezen, want als je een module zoekt d.m.v. de zoekfunctie is de kans zeer groot dat je een module tegenkomt die allang dood is.

Heb ook wel eens gehad dat ik een site net online had en dat daarna al vrij snel de Blogs-module die ik gebruikte niet meer werd ondersteund met de mededeling dat CGBlog voortaan maar gebruikt moest worden, zou beter zijn geweest als de beheerder van die module dan ook meteen een migratie-tooltje naar CGBlog had gemaakt, anders had hij er ook niet bij moeten zetten dat we maar naar CGBlog moesten gaan.
My.WEBDESIGNER
Forum Members
Forum Members

Post by My.WEBDESIGNER »

CMSMS is geweldig!
Ik ben designer (geen coder) en heb reeds met enkele systemen gewerkt (meestal systemen in ASP)

Wat ik gemakkelijk vind aan CMSMS is het template systeem.
Het is snel en simpel om een basis website op te stellen in je eigen layout (in vergelijking met andere populaire systemen).

Ook veel voorkomende dingen zoals een formulier, banners, googlemap, enz. zijn gemakkelijk te installeren.
Hier heb ik echter een wel opmerking bij; de basis templates bij een module zijn niet altijd even gemakkelijk/doordacht opgemaakt. :o
De huidige vrijheid die er is voor coders moet blijven, maar basis templates mogen beter opgemaakt worden zodat alle functionaliteit van de module ten volle getoont wordt aan designers zoals ik. ;)

Daarnaast (ik zie dat dit wel in de to do list staat voor versie 2.2) is build in multilanguage support voor mij zeer belangrijk. Bij teveel GPL-initiatieven wordt dit vergeten, maar het is zo belangrijk zeker voor landen als Belgie en Zwitserland die meerdere landstalen hebben.

Ook het classificatie systeem is naar mijn mening geen slecht voorstel.

Laat deze opmerkingen nu niet het feit dat CMSMS geweldig is overschaduwen  :)!
Jos
Support Guru
Support Guru

Post by Jos »

MG wrote: de basis templates bij een module zijn niet altijd even gemakkelijk/doordacht opgemaakt. :o
De huidige vrijheid die er is voor coders moet blijven, maar basis templates mogen beter opgemaakt worden zodat alle functionaliteit van de module ten volle getoont wordt aan designers zoals ik. ;)
Herkenbaar punt, wat volgens mij idd nog onderbelicht is. Hier zit wellicht het spanningsveld tussen programmeurs en designers.
Weet dan dat programmeurs minder sterk in css zijn (als ik voor mezelf spreek), en dat je dus als designer op dat vlak een goede bijdrage zou kunnen leveren aan een module.

Mag ik de stelling deponeren dat designers in het algemeen bezig zijn om hun eigen klanten te bedienen, en daar waar ze vastlopen hulp vragen van een programmeur, echter onevenredig wat terugleveren aan de community  ???
Vdub

Post by Vdub »

ik vind cmsms een super systeem, nadeel aan Joomla vind ik dat je eerst een artikel aan moet maken dan een menu en dan pas beide kan koppelen.. bij cmsms is het altijd een artikel/menu, wil je niet in mene, dan pas kun/mag je dat uitzetten..

Wat ik wel erg mis is een goede (geïntergreerde/intergreerbare) shop
Martijn van Turnhout
Forum Members
Forum Members

Post by Martijn van Turnhout »

Mee eens. Wat ik nog mis:
  • een goede webshop, met alle betalingsmogelijkheden. Paypal en iDEAL voor alle Nederlandse banken. Om maar iets te noemen.
  • Een complete Blog module. Wat in de richting van WordPress mag komen. Ik weet dat je met CGFeedback en CGBlog hetzelfde kan bereiken, maar zo'n complete module zou toch ideaal zijn.
  • Overal pretty url's. In modules die al standaard in CMSMS zitten, ontbreken nog steeds op bepaalde plekken de pretty URL's. Denk bijvoorbeeld aan de category options bij News. Om maar iets te noemen.
Voor de rest echt een geweldig systeem! Mijn complimenten voor Ted en de rest van het team.
TD__
Forum Members
Forum Members

Post by TD__ »

Jos wrote: Weet dan dat programmeurs minder sterk in css zijn (als ik voor mezelf spreek), en dat je dus als designer op dat vlak een goede bijdrage zou kunnen leveren aan een module.
Zelf gebruik ik ook vooral CSS, daar ben ik dan ook vrij sterk in. Ik kan ook wel aardig wat PHP, maar daar ben ik minder sterk in dan CSS, maar wat vooral niet handig is aan bijv. de detailtemplates van News, Blog enz. is dat je geen recente posts in het zelfde sjabloon nog kan instellen (het is mij tot nog toe nog niet gelukt om een foreach-loop toe te voegen aan de detailtemplate). Dit heb ik een keer opgelost door in de code een stuk van de summarytemplate-parser onderaan in het bestand van de detailtemplate-parser te plakken en daar een nieuwe template voor aangemaakt zodat dat dus wel kan (en nog even met een loopje gezorgd dat die maximaal 2 titels laat zien). Nadeel daarvan is dus dat je bij een update moet zorgen dat je iig van die bestanden een back-up hebt zodat je ze als ze worden overschreven weer kan vervangen.
Mag ik de stelling deponeren dat designers in het algemeen bezig zijn om hun eigen klanten te bedienen, en daar waar ze vastlopen hulp vragen van een programmeur, echter onevenredig wat terugleveren aan de community  ???
Wel mee eens, ik gebruik wel vaak CMSMS, maar ik heb nog nooit iets teruggedaan.
Ik ben wel van plan om binnenkort een aantal templates te uploaden voor CMSMS.
Zodra mijn PHP-kennis beter is ben ik van plan om een AJAX-module te maken voor CMSMS waarmee het mogelijk is om een AJAX-website te maken. Dat zie je namelijk steeds vaker en zover ik weet is dit nog niet mogelijk met CMSMS.
Rolf
Power Poster
Power Poster

Post by Rolf »

Rolf wrote:
Duketown wrote: Nog even terug naar de Core van CMSMS. Heel sterk en er word door een aantal mensen erg sterk ontwikkeld. Die groep is echter klein en dat maakt het, en nou komt het tricky deel, 'gevaarlijk'. Als een van de ontwikkelaars zijn/haar aandacht verlegd, kan de voortgang behoorlijk stil vallen.
Hoe behouden wij onze echte programmeurs en ontwikkelaars? Nou, ik gooi hem er hier ook maar eens in  ;)
De discussie is o.a. op het Engelstalige forum geweest over de betaling van de diensten. (Gevoelig onderwerp) Een product als CMSMS is gratis én daar hoef je dus niet voor te betalen... En het werk dat we hier doen is allemaal vrijwilligerswerk.
Maar verkoop je een website voor x-honderden of x-duizenden euro's, maak je wel gebruik van de inzet van vele mensen die hier niets van terug zien... Je kunt al via Paypal een donatie doen richting CMSMS, maar ook bij verschillende modules komt deze vraag straks naar voren in de admin (melding kun je overigens uitzetten!).
De giften mogen best een keer 5 of 10 euro zijn, alle beetjes helpen. Ze helpen de modulebouwers geinteresserd te blijven in CMSMS. Veel modules van Calguy bijv. zijn allemaal gesponsord door zijn eigen klanten. Wij plukken daar de vruchten van.
Veel van ons werken met CMSMS vanuit een hobby, veel core/module bouwers zijn pro's die er hun boterham mee moeten verdienen...
Ik kreeg (een tijdje geleden :-\) een vraag gemaild: Als ik een bijdrage doe aan het CMS Made Simple project (of aan een module developer), hoeveel is dan reëel?
Tja, dat is natuurlijk helemaal aan jezelf... Iedere euro is welkom. 5 euro, 10 euro, wat kun je (in verhouding) missen?

Maar hoeveel?? Tja, wie ben ik om dat te zeggen...
Wellicht:

Voorbeeld: Hoeveel tijd bespaar je door het gebruiken van een module in plaats van het ouderwets handwerk, zet dat eens om in euro's. Twee uur werk bespaard keer 50 euro is 100 Euro. Wat is dan 25 euro als donatie voor de module developer... Reëel denk ik...  :)

Voorbeeld: CMS Made Simple website verkocht voor 1000 euro? 50 Euro donatie voor het project... Waar hebben we het over...?  ;)

Houd CMS Made Simple levend. Niet in de gelegenheid om mee te helpen? Doe een donatie!  ::)
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
deactivated010521

Re: Wat vind jij van CMS:MS en hoe zie jij de toekomst van C

Post by deactivated010521 »

----------
Last edited by deactivated010521 on Tue Mar 12, 2013 3:30 pm, edited 1 time in total.
Brandt
Forum Members
Forum Members

Post by Brandt »

Ik ben zeer tevreden over CMSMS! Het werkt erg lekker en is zeer gebruiksvriendelijk!

Daarentegen vind ik dat het vinden van modules niet gebruiksvriendelijk is.
En de naam CMSMS geeft inderdaad een minder professioneel idee, maar het zegt wat het is...
Post Reply

Return to “Dutch - Nederlands”