cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Nederlandse ondersteuning voor CMS Made Simple

Moderator: velden

andre_designer
Forum Members
Forum Members
Posts: 233
Joined: Sat Apr 10, 2010 4:26 am
Location: Gorinchem

cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by andre_designer »

Sinds kort is er in de EU een nieuwe wet van kracht met het betrekking tot het gebruik en het plaatsten van cookies op andermans computer. Wat er op neer komt dat je voor het plaatsen van de cookies aan de gebruiker/ bezoeker moet kenbaar moet maken dat jou website gebruik maakt van cookies.

Mijn vraag is maakt cms ms standaard gebruik van cookies. En hoe gaan jullie hier praktisch mee om om je bezoeker duidelijk te maken/voor de keuze te stellen dat er op jou website gebruik gemaakt wordt van cookies. Dit is iets wat mij interesseert en wat ik me eigenlijk afvraag hoe andere daar mee om gaan!!
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

CMSMS plaatst alleen technische cookies en vallen dus buiten de EU regels.
Voor meer "discussie" lees http://forum.cmsmadesimple.org/viewtopi ... =2&t=59524

Zelf heb ik het opgelost door in de footer een cookie link op te nemen naar http://www.smakelijketenzonderzout.nl/cookies. Tekst is overigens nog niet 100% dekkend!

Wat leesvoer:
http://www.webanalisten.nl/wp-content/u ... ookies.pdf
http://blog.iusmentis.com/2012/06/06/we ... cookiewet/
http://blog.iusmentis.com/2012/06/14/de ... -probleem/
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
mcDavid
Power Poster
Power Poster
Posts: 377
Joined: Tue Mar 31, 2009 8:45 pm
Location: Delft, Netherlands

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by mcDavid »

Een link in een footer voldoet sowieso niet Rolf, je moet vóódat je de cookie plaatst (in 99,9% van de gevallen dus vóórdat de pagina getoond kan worden) aan de gebruiker kenbaar maken dat je voornemens bent een cookie te plaatsen, uitleggen waarvoor deze cookie gebruikt wordt, en vervolgens expliciet om toestemming vragen voordat je de cookie plaatst.
Een disclaimer plaatsen is dus niet voldoende. En enkel vragen of de gebruiker alle mogelijke cookies wil accepteren (zoals enkele websites al zijn gaan doen) is ook niet voldoende, de expliciete uitleg ontbreekt dan.
Het zelf niet plaatsen van tracking-cookies is vaak ook niet voldoende, in veel gevallen komen deze namelijk mee met advertenties, youtube-filmpjes of andere extern gehoste content (al dan niet door een gebruiker geplaatst op jouw website).
(merk overigens op dat het schier onmogelijk is om als site-beheerder een expliciete uitleg te geven over het doel van cookies in door gebruikers gegenereerde content zoals forumposts of blog-reacties, indirect bij-effect van deze wet is dus dat forums en blogs in hun huidige verschijning onmogelijk legaal kunnen zijn)

Mijn persoonlijke advies: trek je voorlopig nergens iets van aan, doen de partijen die deze wet gemaakt hebben zelf namelijk ook niet.
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

mcDavid wrote:Een link in een footer voldoet sowieso niet Rolf, je moet vóódat je de cookie plaatst (in 99,9% van de gevallen dus vóórdat de pagina getoond kan worden) aan de gebruiker kenbaar maken dat je voornemens bent een cookie te plaatsen, uitleggen waarvoor deze cookie gebruikt wordt, en vervolgens expliciet om toestemming vragen voordat je de cookie plaatst.
Niet mee eens. Inderdaad de eerste cookie plannen waren zo uit gedacht. Naderhand is dit gewijzigd en is de verantwoordelijkheid richting de gebruiker zelf gegaan. Je ziet nu de webbrowsers en Internet security programma's er op inspringen!
Als website eigenaar moet je openheid van zaken geven, niets meer...
mcDavid wrote:Mijn persoonlijke advies: trek je voorlopig nergens iets van aan, doen de partijen die deze wet gemaakt hebben zelf namelijk ook niet.
Wel mee eens, ik heb het ook alleen maar gedaan omdat ik me er al veel mee bezig hebben gehouden...

Maar laat deze thread alsjeblieft niet in een welles/nietes "discussie" eindigen zoals in http://forum.cmsmadesimple.org/viewtopi ... =2&t=59524 Er is al zoveel over geschreven op het internet, zoek deze artikelen en bepaal voor jezelf wat je noodzakelijk vind of niet.
Hier technische (on)mogelijkheden bespreken binnen CMSMS is natuurlijk geen probleem!


Groet, Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
Duketown

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Duketown »

Hi,

Als bouwer van de modules Shop/Cart en Payment Made Simple voel ik me min of meer verplicht om in Cart MS iets op te nemen dat dit cookie verhaal betreft. Ik stel namelijk producten in een winkelwagen tijdelijk veilig. De code voor die winkelwagen gebruik ik in de programmatuur. De programmatuur maakt gebruik van een cookie om die code te bewaren voor een later tijdstip (als gebruiker weg is geweest bijv).
Heeft een van jullie een aanbeveling voor mij hoe het (deze wet) geimplementeerd zou moeten worden?

Duketown
mcDavid
Power Poster
Power Poster
Posts: 377
Joined: Tue Mar 31, 2009 8:45 pm
Location: Delft, Netherlands

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by mcDavid »

Als het een technisch noodzakelijke cookie betreft en niet een cookie voor tracking-doeleinden, hoef je volgens mij helemaal niets te doen.
Rolf wrote: Inderdaad de eerste cookie plannen waren zo uit gedacht. Naderhand is dit gewijzigd en is de verantwoordelijkheid richting de gebruiker zelf gegaan. Je ziet nu de webbrowsers en Internet security programma's er op inspringen!
Als website eigenaar moet je openheid van zaken geven, niets meer...

Groet, Rolf
Oh dat heb ik dan gemist, dat is dus na 2 juni nog gewijzigd?
Overigens is openheid van zaken geven alsnog onmogelijk voor cookies afkomstig uit user-generated content.
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

Duketown wrote:Als bouwer van de modules Shop/Cart en Payment Made Simple voel ik me min of meer verplicht om in Cart MS iets op te nemen dat dit cookie verhaal betreft. Ik stel namelijk producten in een winkelwagen tijdelijk veilig. De code voor die winkelwagen gebruik ik in de programmatuur. De programmatuur maakt gebruik van een cookie om die code te bewaren voor een later tijdstip (als gebruiker weg is geweest bijv).
Heeft een van jullie een aanbeveling voor mij hoe het (deze wet) geimplementeerd zou moeten worden?
Dit is een "technische" cookie en geen tracking cookie. Hiermee valt deze buiten de cookie wetgeving. Behoeft dus geen actie...
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
andre_designer
Forum Members
Forum Members
Posts: 233
Joined: Sat Apr 10, 2010 4:26 am
Location: Gorinchem

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by andre_designer »

wat vinden jullie van zoals het op http://www.telfort.nl/ word weergegeven (ff doorklikken). Dekt dit de lading??
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

Ik heb nog even wat verder gezocht. Fijn dat de overheid zichzelf tegen spreekt...

http://www.opta.nl/nl/download/publicatie/?id=3595

Technische CMSMS session cookies vallen binnen de uitzondering op de wet:
Q: Zijn de regels van toepassing op alle cookies?
Op grond van artikel 11.7a, derde lid, Tw zijn er twee uitzonderingen. Deze uitzonderingen op het plaatsen en/of benaderen van gegevens zonder het vragen van toestemming en vooraf informeren van gebruikers gelden niet indien dit nodig is om communicatie uit te voeren. Tevens geldt dit niet indien het opslaan van gegevens of toegang verkrijgen tot gegevens strikt noodzakelijk is voor een
door een gebruiker gevraagde dienst. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een cookie die nodig is om af te rekenen bij een webshop of ten behoeve van het inloggen bij internetbankieren. De regels zijn van toepassing op zowel first- als third-party cookies.
Geen toestemming voor nodig dus!

Maar voor de rest, hoe ga je daar mee om? Het document laat dit zoals ik het lees in het midden. Je moet de bezoeker in ieder geval duidelijk informeren over de geplaatste cookies:
Q: Hoe zit het met het informeren en toestemming vragen?
De informatieplicht omtrent het plaatsen van cookies is onlosmakelijk verbonden met het werven van toestemming tot het plaatsen daarvan. Net zoals bij de regels omtrent het spamverbod uit artikel 11.7 Tw dient er bij artikel 11.7a Tw sprake te zijn van een toestemming die op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens “vrij, specifiek en op informatie berustend” is. Partijen mogen zelf bepalen op welke wijze de toestemming wordt geworven en informatie wordt verstrekt. Het werven van een toestemming zal echter net zoals in artikel 11.7 Tw niet kunnen geschieden door middel van
een (vage) verwijzing naar bijvoorbeeld algemene voorwaarden, privacy en/of permission statements; voor een gebruiker moet de informatie volstrekt helder zijn waarom en waarvoor hij toestemming geeft en tot hoever de door de gebruiker gegeven toestemming strekt. Voor het werven van een adequate toestemming en het voldoen aan de informatieplicht zal de informatie daarover derhalve gemakkelijk te vinden en tevens gemakkelijk te begrijpen moeten zijn. Dit kan afhankelijk zijn van de doelgroep die men tracht te bereiken.
Q: Hoe kan ik als website-eigenaar de nieuwe regel implementeren?
De cookieregels houden een informatieplicht en een toestemmingsvereiste in. Partijen die cookies plaatsen en lezen moeten duidelijke informatie geven over het feit dat zij cookies gebruiken en met welk doel. Daarnaast mogen de cookies, behoudens de in de wet opgenomen uitzonderingen, alleen geplaatst of gelezen worden indien de gebruiker daarvoor toestemming heeft gegeven. De partij die cookies plaatst en leest kan deze toestemming vragen door bijvoorbeeld een pop-up. Als de gebruiker desgevraagd toestemming geeft, kan deze toestemming worden opgeslagen in een cookie, zodat het niet nodig is om bij elk bezoek opnieuw om toestemming te vragen.
Hoe leg je deze wettekst uit, daar gaat het om... Nu ben ik geen jurist, maar als ik zie hoe de website van de Rijksoverheid werkt dan is een duidelijke Cookies link in de footer zoals ik heb zelf heb gedaan een afdoende middel.

ps. zie ook footer http://www.bol.com/nl/index.html
"Om de beste winkel te kunnen bieden, gebruikt bol.com cookies ."

ps2. En ook http://www.wehkamp.nl
"Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt wehkamp.nl cookies"

ps3. http://www.nu.nl/
"Privacy- en cookiebeleid"
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
andre_designer
Forum Members
Forum Members
Posts: 233
Joined: Sat Apr 10, 2010 4:26 am
Location: Gorinchem

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by andre_designer »

wat moet ik als ik de statistics plugin. moet ik mij dan zorgen maken. ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken!!

Zie : http://www.nu.nl/internet/2858373/opta- ... leren.html
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

andre_designer wrote:wat moet ik als ik de statistics plugin. moet ik mij dan zorgen maken.
Zoals hierboven staat vermeldt moet je de gebruiker duidelijk aangeven *wat* je met *welke* cookie doet. Dit geldt dus ook gewoon met de Statistics module cookie. Niets anders als OneStat, Piwik of Google Analytics...
andre_designer wrote:moet ik mij dan zorgen maken. ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken!!
Wat je in ieder geval moet doen met dit cookie verhaal is je nuchtere boerenverstand blijven gebruiken! Er zijn bedrijven die dit item in mijn ogen misbruiken om er geld aan te verdienen. Op tafel leggen dat je mogelijke boetes van 500.000 euro riskeert... Paniek zaaien en dan dure "oplossingen" aanbieden die niet eens nodig zijn. Geloof je nou werkelijk dat de EU een dergelijke boete geeft aan een hobby website of aan een klein bedrijfje? Echt niet!! Ze pakken eerst de grote spelers aan, die gebruik maken van de "reclame cookies" en die daar sloten vol geld mee verdienen...

De basis van deze wetgeving is niet verkeerd, hoe sommige mensen er mee om gaan wel!

Lees mensen! Lees de documentatie die beschikbaar is (zie sitelinks boven) en vorm je eigen mening! Laat je niet leiden door Indianenverhalen van anderen... Zoals gezegd, ik ben geen jurist maar ik weet zeker dat mijn onderbouwde mening dichterbij de waarheid ligt dan die van de paniekzaaiers...

Grt. Rolf
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
andre_designer
Forum Members
Forum Members
Posts: 233
Joined: Sat Apr 10, 2010 4:26 am
Location: Gorinchem

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by andre_designer »

ow ,oke . Ik wil het het gewoon uit gesloten hebben, Snap je!! but okay, i leave it for wat it is.

Dank je rolf!!
User avatar
Rolf
Dev Team Member
Dev Team Member
Posts: 7825
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:53 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by Rolf »

andre_designer wrote:but okay, i leave it for wat it is.
Ook al zullen wij niet direct in de vuurlinie van de EU/Opta liggen, zul je wel *iets* moeten doen, het *is* een stukje wetgeving... Een duidelijke cookie-link op iedere pagina naar een stuk verklarende tekst (zie boven) is dan afdoende! Zie hiervoor ook de links naar verschillende bedrijven hoe zij het doen.
- + - + - + - + - + - + -
LATEST TUTORIAL AT CMS CAN BE SIMPLE:
Migrating Company Directory module to LISE
- + - + - + - + - + - + -
Image
andre_designer
Forum Members
Forum Members
Posts: 233
Joined: Sat Apr 10, 2010 4:26 am
Location: Gorinchem

Re: cookies en de nieuwe cookiewet in de EU

Post by andre_designer »

zal er nog wel binnenkort naar kijken. thx voor de tip!!
Locked

Return to “Dutch - Nederlands”